Gästföreläsare vid Stråkdagarna i Malmö 2017

mhm
STRÅKLÄRARE vid Musikhögskolan i Malmö:
På fredag förmiddag 13/1, kl. 10-13, erbjuds Stråkdagarnas deltagare att lyssna
på ordinarie lektioner med stråklärare vid Musikhögskolan i Malmö:

svensson_jorgen_224_x_299Jörgen Svensson undervisar i violin 10-11, 11-12 & 12-13
i rum X 251 (X-korridoren).

 

henrik_frendin_224_x_299Henrik Frendin undervisar i viola 10-11 & 11-12
i Liljeforssalen.

 

hjorth_mattias_224_x_299_0Mattias Hjorth
undervisar i kontrabas 10-11 & 11-12 i rum D 208 (D-huset).

 
 
 
På grund av dubbelbokning måste tyvärr Johan Theorins cellolektioner ställas in på fredag förmiddag. Vi beklagar!

 

estherapituley4Esther Apituley (NL)
är född i Amsterdam och började spela vid tolv års ålder, först violin men bytte snart till viola. Efter examen för Misha Geller vid Sweelinck-konservatoriet i Amsterdam studerade hon för Bruno Giuranna vid Hochschule für Musik i Berlin. Hon har varit solist med flera nederländska orkestrar och även utomlands i bl.a. Japan, Spanien, Tyskland och Tjeckien. Under sommaren 2007 och 2008 gav hon konserter och master classes i Brasilien. Hon har även gett ut CD-album, bl.a. Violent Viola och Voila Viola.

Esther är också känd för ett sitt unika sätt att presentera musik. Hon har medverkat som presentatör och olika projekt i nederländsk radio och TV. Också med Amsterdam Viola Ouartet bryter hon den traditionella konsertatmosfären med hjälp av nydanade presentationer. Kvartettens repertoar är mycket varierande från barock och klassisk till modern och atonal. Regelbundet inbjuder och uppträder de med gäster, som bl.a. stepdansare, skådespelare och visslare. 2009 utsågs Esther till konstnärlig ledare för Stiftelsen ViolaViola som har som uppgift att främja instrumentet viola, men också för att hitta nya målgrupper. Stiftelsen ordnade 2012 den internationella ViolaViola-festivalen i staden Haarlem i Nederländerna.

Under Stråkdagarna kommer Esther Apituley ge pass riktade till alla deltagare, med bland annat improvisation, mer violaspecifika pass med tonbildning, teknik och repertoar för viola samt en masterclass med viola- och kammarmusik.    www.estherapituley.nl

 

susanne_5_598x199

Susanne Paul (DE)
växte upp i en tysk-mexikansk familj i Kalifornien och spelar cello sedan tidiga barndomen. Vid puberteten, la hon cellon åt sidan, till förmån för elbas i punkband och flamencogitarr, studerade sedan ändå klassiskt igen och blev slutligen allvarligt beroende av jazzcello.

Hon fascineras av musik från hela världen, särskilt av tango, flamenco, brasiliansk, kubansk och nordindisk musik och spelar, komponerar och arrangerar för ett stort antal band och projekt samt för teater. I sin musik kombinerar olika influenser på ett virtuost sätt. Den är komplex och emotionell och har mest med ”grove” och ofta med improvisation att göra. I sin undervisning fokuserar hon på jazz, rock och tango för stråkar liksom improvisation och ”grove”. Hon bor i Berlin och spelar och undervisar över hela världen.

På Stråkdagarna i Malmö kommer hon att undervisa om jazz & argentinsk tango (fredag), improvisation i blues jazz (lördag) och ”grooving orchestra” (söndag)! Hon uppmanar alla att ta med sitt eget instrument till hennes pass.     www.groovecello.de

 

tinabanniere Tina Strinning (CH)
är född 1960 i Schweiz, men är både svenska och schweiziska. Redan 1980 blev hon violin- och violalärare vid Lausanne Konservatoriums musikskola. Efter 1:a pris i Viola Virtuosity 1986 har Tina spelat med olika ensembler och orkestrar. Hon är en av grundarna av Tamatakia ensemble där hon spelar viola, gitarr, xaphoon*) och sjunger.

Hennes undervisning, som hon särskilt koncentrerar på barn, har rönt stora framgångar. Hennes elever har vunnit många priser vid Swiss Contest of Music for Young Musicians. Sedan 1998 ansvarar Tina också för pedagogutbildningen på Lausanne Konservatoriums professionella avdelning (HEM). Efter särskild utbildning vid Jacques Dalcroze-Institutet i Genève (1998-99), började Tina forska om att införa dans som ett didaktiskt, musikaliskt och tekniskt verktyg för att lära sig spela instrument. Den metod som hon utvecklat kallas The Dancing Violins och den kommer hon att demonstrera vid Stråkdagarna 2017.

År 2002 skapade hon Ministrings vid Lausannes Musikkonservatorium. Det är en stråkensemble som ger mycket unga musiker möjlighet att lära sig att spela i en grupp och på scen. De har gett runt 100 konserter, fått tre förstapriser på Swiss Contest of Music for Young Musicians och turnerade 2013-14 i Frankrike, Italien, Slovakien och Ungern. ministrings-paris

 

 

 

 
 

Ministrings
släpper loss
vid Eiffeltornet

Tina Strinning komponerar musik för stråkelever och ger ut den på förlaget Éditions Jonglör.     http://www.tinastrinning.ch     http://ministrings.jonglor.net

*) Xaphoon är ett litet blåsinstrument som konstruerades av saxofonisten Brian Wittman på ön Maui på 1970-talet. Storleken och fingersättningen påminner om en blockflöjt. Xaphoonen tillverkas vanligen av bambu men på senare år görs även en version i plast, även kallad Pocket Sax. Tonomfånget är två oktaver, den är som standard stämd i C och B♭ och tonen påminner om en tenorsaxofon.

 

foto-juanki-color-verticalJuan Carlos Navarro Gimeno (ES)
har lång erfarenhet av att undervisa violin vid olika musikskolor och musikinstitut, workshops och mästarklasser i Spanien, Frankrike, Storbritannien, Irland, Litauen, Island, Polen och Schweiz.

Han är utbildad violinist vid Musikkonservatoriet i Valencia och har även deltagit i Barenboim-Said-stiftelsens orkesterakademi 2007. Han har spelat i en mängd spanska orkestrar, vunnit priser och är en av grundarna av ”Ensemble Espai Sonor”, med vilken han har turnerat i Spanien, Frankrike, Brasilien, Chile och Finland.

Juan Carlos är examinerad Suzuki-lärare från British Suzuki Institute i London och har studerat Rolland-pedagogik för bl.a. Lynne Denig (assistent till Paul Rolland), rytmik vid Jacques Dalcroze-institutet i Barcelona och Music Mind Games för Michiko Yurko.

Han har suttit i styrelsen för Federación Española del Método Suzuki – spanska Suzukiförbundet. Sedan 2005 undervisar han i violin vid Musikkonservatoriet i Albacete i Spanien.

Juan Carlos Navarro Gimenos pass under Stråkdagarna har titeln ”Music Boosts Technique”. Han kommer att visa hur man kan utnyttja olika typer av musik (popmusik, filmmusik etcetera) för att öva de tekniska grunderna i stråkspelet. Hans synsätt och övningar har sin bas i Paul Rollands metodik, Suzukimetoden och Dalcroze-rytmik.

 

Jan Dahlkvist kan inte medverka på grund av svår influensa.
Han ersätts av Barbro Lennstam. Se mer på första sidan!

Jan Dahlqvist (S)jan-dahlkvist har arbetat i Sveriges Radios Symfoniorkester i över 40 år och har just gått i välförtjänt pension. Han är en mycket erfaren musiker som känner orkesterrepertoaren utan och innan. Dessutom har undervisat i kontrabas i över 30 år och fortsätter oförtrutet med det. Han är känd för sitt entusiasmerande sätt att inspirera barn & ungdom. Jan fick Welins pedagogpris 2013 och prismotiveringen slutade med orden ”… Jan Dahlkvist sprider en osannolik kontrabasglädje omkring sig!”

Han har grundat och lett kontrabasensembler- och orkestrar, arrangerat otaliga musikstycken och övningar, fått fram instrument i alla storlekar och reparerat vid behov – allt för att stödja sina elever. Åtskilliga mil har Jan och hans fru under 30 år tillryggalagt i sina bilar (med eller utan släpvagn) för att transportera elevbasar så att uppvisningar, konserter, repetitioner och lektioner skulle fungera. Numera är Jan också kontrabaslärare på Lilla Akademien i Stockholm. Redan 1998 ingick en av Jans kontrabasgrupper i firandet av SSF:s 25 årsjubileum i Kungl. Musikaliska Akademiens stora sal på Nybrokajen i Stockholm. Han utgjorde även det svenska bidraget vid den internationella ESTA-kongressen i Ljubliana tidigare i år.

Jan har bl.a. studerat för den legendariske fransk-syriske kontrabasvirtuosen och -pedagogen Francois Rabbath som beskrivit sin teknik och metodik i det epokgörande, tredelade verket Nouvelle technique de la contrebasse. Jan kommer att visa och redogöra för sin undervisning, baserad på Rabbaths metodik, och dela med sig av sin långa erfarenhet. Jans medverkan vid Stråkdagarna 2013 rönte så stor uppskattning att det något av en favorit i repris, när vi åter presenterar denna kontrabasnörd i ordets rätta och positiva bemärkelse.

 

terje-pictureTerjeMoe Hansen (NO)
har sin första examen från Østlandets Musikkonservatorium i Oslo och därefter studerade han vidare i Köpenhamn och London. Sedan sin solodebut i Oslo Universitetsaula 1984 uppvisar Terje en diger meritlista. Som violinist har han turnerat i Europa, USA och Asien. Terjes DVD-inspelning, Stunts and Poetry är den mest nedladdade på amerikanska String Magazine:s hemsida.

Sina nyskapande metoder presenterade han i böckerna A Modern Approach to Violin Virtuosity (Warner) och The Geometric All Interval System. Bokprojekten och hans nya metoder blev en internationell dörröppnare. Han gästar nu regelbundet världens ledande universitet och högskolor, bland de senaste märks Michigan State University i USA, Guildhall School of Music and Drama i London och Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Han är porträtterad i internationella musiktidskrifter bl.a. The Strad.

Han är den första som har haft fasta professurer i Norge, Sverige och Danmark samtidigt. Han står bakom mer än 30 professionella orkestermusiker i främst nordiska symfoniorkestrar och internationella pristagare. Många av hans elever har också vunnit tävlingar för unga talanger. Hans studenter har varit solister vid alla norska professionella orkestrar.

Som kuriositet kan nämnas att Terje är vänsterhänt och en av få nutida professionella violinister som spelar med stråken i vänster hand sedan barnsben. Vi kommer att märka det när han leder Deltagarorkestern både på fredag och söndag eftermiddag. Dessutom har Terje två pass på lördag eftermiddag.     http://terjemoehansen.com

 

eva-belvelin-2Eva Belvelin (S)
är utbildad violinist och violin- och Suzukipedagog med studier i Sverige för bl.a. Vigo Freij och Lisbeth Vecchi, i USA för Prof. John Kendall och i Japan för Dr. Shinichi Suzuki.

Eva föreläser främst i Europa och USA och producerar skivor, böcker, violinstöd och notkort på fritiden. Mest känd är hon som ledare för grupperna Scandinavian Strings och Palestine Strings, som tidigare vice ordförande för ESTA liksom ordförande för Svenska Stråklärarförbundet, som violin- och violametodiklärare på Ingesunds Musikhögskola, som producent för skivan Scandinavian Strings Attached med bl.a. Helen Sjöholm, Walt Aldridge, Bohuslän Big Band och Göteborgs Symfoniker samt för sina instrumentalskolor Små Låtar för Små Stråkar.

Vid stråkdagarna kommer hon att presentera sitt nya, ännu inte utgivna studiematerial Technical Tunes for Toddlers to Teenagers. Det är musik och noter till nio pedagogiska bitar. Varje låt har sin egen tekniska ”problem” och kan spelas som ett solostycke eller tillsammans som delar i violinensembler med kombinationer av olika åldrar och nivåer. Musiken i Technical Tunes är komponerad av Eva och arrangerad av Per Strandberg. Per har också gjort backtracks tillsammans med Eva. Det går att lyssna på de fullständiga versionerna, spela låtarna med backtracks eller med pianist som har hjälp av angivna ackordanalyser.     www.belvelin.n.nu

 

TRE STRÅKDAMER & PAUL ROLLAND
magnusson-ulla  lisbeth-w  pwm  rollandbeskuren
Ulla Magnusson, Lisbeth Vecchi och Päivikki Wirkkala-Malmqvist är tre av våra mest välkända och erfarna stråkpedagoger. Alla tre är eller har varit verksamma som metodiklektorer och lärarutbildare bl.a. vid musikhögskolor, grundare och aktiva vid Stråkdagarna och i Stråklärarförbundet sedan många år liksom vid de internationella ESTA-kongresserna runt om i Europa. Alla tre är flitigt anlitade föreläsare och kurslärare.

Ulla och Lisbeth och Päivikki kommer i två repeterande lunchpass på lördagen att fräscha upp våra kunskaper om Paul Rolland och hans metodik, som kan tillämpas på all stråkundervisning oavsett skolor eller metoder.

De instruktionsfilmer som Paul Rolland spelade in på 1970-talet i USA, The Teaching of Action in Stringplaying, var epokgörande för sin tid och spreds över stora delar av väst-världen och är aktuella än idag. Svenska Stråklärarförbundet skickade på hösten 1976 runt filmerna (sex stycken, tunga 16 mms-celluloid-filmer) på en månadslång turné till ett 20-tal musikskolor, folkhögskolor och musikhögskolor, från Kiruna i norr till Växjö i söder! (Those were the days!) Filmerna finns numera utgivna på DVD på www.paulrolland.net och mycket mer lättillgängliga.

Passa på detta unika tillfälle att lära mer Paul Rolland och hans ständigt aktuella metodik. Du kommer då också att få ut mer bl.a. av gästföreläsaren Juan Carlos Navarro Gimeno (se ovan) och hans pass på lördag eftermiddag med titeln Music Boosts Technique, då hans synsätt och övningar kombinerar Paul Rollands metodik, Suzukimetoden och Dalcroze-rytmik.

Med reservation för ändringar och tillägg.